? ??????????????My Heartbeat? ????? ?? ???Rating: 4.9 (14 Ratings)??13 Grabs Today. 8239 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????Last Beat? ????? ?? ???Rating: 3.7 (3 Ratings)??12 Grabs Today. 3236 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Punk Hea BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, December 6, 2009

THANK YOU..TERIMA KASIH..SYUKRAN..



Perkara yang ingin saya bicarakan disini bukan hanya untuk menjadi renungan buat shbt2 yang mengunjungi blog kerdil ini, tapi juga sebagai renungan untuk sy sendiri…. sebagai manusia biasa yang kadangkala terlupa dan terleka.

Jika dilihat fenomena sekarang ini, ada juga dikalangan orang yang sukar mengucapkan terima kasih. Apatah lagi untuk memohon maaf. mungkin perkara ini dianggap remeh, namun amat susah untuk mengucapkan hanya dua perkataan tersebut… susahkah untuk menyebut “terima Kasih”.. sy pernah mendengar kisah dari seorang kawan yang ada seorg emak telah membuat sumEthing untuk kawannya itu tanpa mengenakan sedikitpun byran ats bantuan itu.. apakah perasaan yang anda rasa apabila shbt itu mengambil barang tanpa mengucapkan sepatah kata, apatah lagi ucapan terima kasih atas bantuan maknya itu.. cerita yang saya seritakan ini bukan untuk memburukkan sesiapa, tetapi sebagai pedoman semua n khasnya untuk diri saya sendiri.
Sedangkan, ada hadis yang menekankan mengucapkan terima kasih kepada orang yang telah berbudi kepada kita walaupun Islam menuntut setiap orang Islam melakukan amal kebaikan dengan ikhlas.


Dalam satu hadis riwayat Imam Tirmizi ada menyatakan:

"Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia maka dia tidak berterima kasih kepada Allah."

Hadis ini, menurut pandangan Imam Tirmizi ialah hasan sahih. Maksudnya hadis ini terpakai dan kita perlu mengamalkannya.
Kenapa pentingnya ucapan ini? Fitrah manusia suka kepada penghargaan dari orang lain.. bagaimana perasaan anda apabila ada insan yang mengucapkan terima kasih? Tentunya anda terasa gembira dengan ucapan itu…
Justeru itu, ayuh sahabat2…kita baiki diri kita. Belajar untuk berterima kasih kepada orang yang berbudi kepada kita semua….

0 comments: